جمعه دهم فروردین ماه

قمی: جودوی ایران با حضور در مسابقات زنده می‌ماند

مسابقات جام ریاست جمهوری تاجیکستان در حالی طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریورماه در شهر "خوجند" برگزار خواهد شد

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و به نقل از خبرگزاری فارس، مسابقات جام ریاست جمهوری تاجیکستان در حالی طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریورماه در شهر "خوجند" برگزار خواهد شد که تیم ملی جودو مردان کشورمان با ترکیب سه ملی پوش در این رقابت ها حضور پیدا خواهند کرد. به منظور آمادگی تیم ملی جودو کشورمان جهت حضور در این مسابقات، نفرات اعزامی به تاجیکستان از روز شنبه 19 شهریورماه وارد شدند و اردوی تیم ملی جودو تا روز اعزام به مسابقات در آکادمی ملی المپیک پیگیری خواهد شد.

حسین قمی مربی تیم ملی جودو بزرگسالان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که اردوی تیم ملی جودو با سه ملی‌پوش برای اعزام به مسابقات جام ریاست جمهوری آغاز شده، شرایط تمرینات تیم ملی به چه صورتی است، گفت: تمرینات به صورت رسمی از روز گذشته آغاز شده و ما با سه ملی‌پوش تمریناتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری می‌کنیم و این شرایط تا روز قبل از اعزام ادامه خواهد داشت. تمریناتمان خوشبختانه رو به جلو است. ما روی بحث آمادگی جسمانی قبل از مسابقات کار می‌کنیم، به هر حال ملی‌پوشان قبل از اعزام به بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نزدیک به 6 ماه در اردو حضور داشتند و پس از آن راهی قونیه شدند. در حال حاضر 20 روز از پایان مسابقات قونیه می‌گذرد و ما تمریناتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کردیم، حالا من تمرینات ملی‌پوشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرنظر دارم، نکات ضعف و قوت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها یادآوری می‌کنم اما کار برای ما در حضورر تیم های مطرح آسیا سخت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید سطح فنی مسابقات جام ریاست جمهوری تاجیکستان با حضور کشورهای آسیایی بالا باشد، گفت: با توجه به اینکه کشور تاجیکستان به مناسبت استقلال یافتن این کشور هر ساله مسابقات جام ریاست جمهوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار می‌کند، این دوره نیز مثل دوره‌های قبل  با کیفیت خوبی برگزار خواهد شد. تاجیکستان هم‌مرز با کشور قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، روسیه و کشورهای دیگر است. به واسطه هم‌ مرز بودن با این کشورها قطعا جام ریاست جمهوری از لحاظ فنی شرایط بسیار بالایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد داشت، ضمن اینکه میزبان پاداش نقدی خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم برای مدال‌آوران در نظر گرفته و به همین دلیل این رقابت‌ها برای همه جودوکاران حاضر در این مسابقات حائز اهمیت خواهد بود.

قمی در ادامه صحبت‌های خود، گفت: نباید فراموش کنیم که تاجیکستان در جودو حرف برای گفتن دارد. تاجیک‌ها همیشه از لحاظ فیزیکی قلدر بوده‌اند. آنها قهرمانی المپیک به نام کامران‌شاه دارند که اتفاقا قرار است این رقابت‌ها در زادگاه همین قهرمان برگزار شود. قطعا این مسابقات از سطح فنی بالایی برخوردار خواهد بود. خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر بچه‌ها شرایط خوبی دارند و ما باید روی بحث انگیزشی آنها کار کنیم.

مربی تیم ملی جودو در پاسخ به این سوال که به نظر شما با توجه به تعلیق جودوی ایران، حضور در چنین مسابقاتی چقدر می‌تواند برای حفظ آمادگی جودوکاران ملی‌پوش ما کمک کند، گفت: بنده به عنوان مربی تیم ملی که هدایت این تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تاجیکستان برعهده خواهم داشت و سال‌ها به عنوان ملی‌پوش مسابقه داده‌ام، باید بگویم برای اینکه بتوانیم مثل گذشته آماده و سرحال باشیم، باید در کوران مسابقات قرار بگیریم. حضور مداوم ملی‌پوشان در مسابقات باعث می‌شود، آنها به خودباوری برسند. بدون شک با حضور در گردونه رقابت‌ها نقاط ضعف همه ملی‌پوشان شناسایی می‌شود. بدون تعارف باید بگوییم جودوی ایران سه سال از کوران مسابقات رسمی به دور بود و برای اولین بار در بازی‌های کشورهای اسلامی به صورت رسمی حضور پیدا کرد. حالا ما دیگر آرام آرام به گردونه مسابقات بازمی‌گردیم. جودوکاران ما باید با حریفان سرشناس و قدر دنیا تن به تن شوند تا به اوج آمادگی برسند. با وجود تعلیقی که ما همچنان تا 11 ماه آینده پیش رو داریم، کار برای ما سخت است، اما حضور در تورنمنت های مختلف می‌تواند تیم ملی جودوی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زنده نگاه دارم.

قهرمان سابق تیم ملی جودو در پاسخ به خبر وزیر ورزش و جوانان مبنی بر اینکه جودوی ایران می‌تواند در میادین بین‌المللی با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک حضور پیدا کند، گفت: خبری که سجادی وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده انگیزه همه خانواده جودو را خیلی بالا برد. به هر حال حضور ملی‌پوشان ما در مسابقات بین المللی تا پایان زمان باقیمانده از تعلیق آن هم با پرچم IOC خیلی می‌تواند به جودوی ایران کمک کند. ما کمتر از 11 ماه از تعلیقی که باقی مانده است. امیدوارم بتوانیم این زمان باقیمانده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با پرچم IOC در مسابقات شرکت کنیم و پس از پایان محرومیت مثل گذشته با پرچم سه رنگ کشورمان وارد تاتامی مسابقات مختلف شود.