مطالب آموزشی

1393-05-15 05:15
انواع اوچی کمی و ضرورت دانستن آنها

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، علی فتاحی ، تکنسین پیکر سنجی مقاله ای خواندنی در خصوص اوچی کمی ترجمه کرده است:

 

انواع مختلفی از تمرین اوچی کمی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده نمائید ، نوع اوچی کمی شما به هدفی که در تمرین جودو دارید بستگی دارد .

در زیر به جزئییات انواع اوچی کمی و نتیجه ای که از هر کدام عایدتان میشود میپردازیم .

 

اوچی کمی ایستا

این اوچی کمی بیشترین عمومیت را در بین جودوکاران داشته و بدین صورت است که حریف بدون مقاومت در جای خود ایستاده و شما به تعداد توافقی عمل اوچی کمی را انجام میدهید هنگام انجام اوچی کمی ایستا به سادگی در دام کامل نکردن تکنیک میافتید ، همچنین مراقب حفظ تعادل هنگام کشیدن دست حریف و پائین آمدن با خم کردن زانوها باشید همیشه پشت خود را صاف نگه داشته و هرگز وضعیت صحیح رااز دست ندهید .

 

اوچی کمی در حرکت

اوچی کمی در حرکت یکی از فرمهای مورد علاقه من در تمرین است ، و بدین شکل است که شخص در تمام جهات و در حرکت اوچی کمی را اجرا می نماید ، من اوچی کمی در حرکت را بیشتر از اوچی کمی ایستا دوست دارم چونکه عملاًَ خیلی نادر است که حریف در رندوری بی حرکت بایستد . هنگام انجام اوچی کمی در حرکت ، حفظ تعادل و تمرین فنون ترکیبی ضد حمله اهمیت دارد . از متداول ترین فنون ترکیبی میتوان از ترکیب کوچی گاری به اوچی ماتا و اوچی گاری به ایپون سئوناگه نام برد .

 

اوچی کمی در سرعت

یکی از بهترین راه های توسعه سرعت انجام اوچی کمی سرعتی ایستا یا در حرکت می باشد . حتماً به یاد داشته باشید که اهمیت سرعت در ورود خیلی بیشتر از سرعت در خروج است زیرا ممکن است در مسابقه شما فقط یکبار شانس ورود به تکنیک را پیدا کنید و هرگز نباید بدون کسب امتیاز خارج شوید . اگر شما تلاش خود را بر روی خروج از تکیک بگذارید در واقع خود را در معرض ضدحمله حریف قرار داده اید . من صدها جودوکار رادیده ام که برای اجرای تکنیک و با هدف انجام تکرار زیاد به سرعت وارد تکنیک شده و خارج می شوند که حاصل آن عدم اجرای تکنیک صحیح و ایجاد عادتهای بد در ورزشکاران می باشد .

 

اوچی کمی قدرتی

این یک فرم بسیار پیشرفته از اوچی کمی است که توسط جئون قهرمان مشهور المپیک ابداع گردیده است . برای انجام اوچی کمی قدرتی به سه نفر نیاز می باشد ، در این اوچی کمی در حالیکه یکنفر حریفتان را به پائین نگهداشته و مانع از پرتابش   می شود شما با تکرارهای سریع عمل پرتاب را انجام دهید .مدت پائین نگهداشتن حریف و ممانعت از پرتاب شدنش پنج ثانیه میباشد . اجرا نکردن تکنیک صحیح و عدم استفاده از صد در صد توان عمده ترین مشکلاتی ست که در اجرای اوچی کمی قدرتی روی میدهد .

 

 

اوچی کمی سایه

اوچی کمی سایه ساده ترین نوع اوچی کمی است که شما به حریف هم نیاز ندارید . اگر برایتان حضور در تمرین ممکن نیست در منزل اوچی کمی سایه را تمرین نمائید. چشمتان را ببندید و اجرا تکنیک را تصویرسازی نمائید . اوچی کمی سایه برای جودوکاران مصدوم و برای بهبود عملکرد جودوکاران مبتدی بسیار با اهمیت و مفید است .

 

اوچی کمی با کش ( تیوب )

برای جودوکاران حرفه ای اوچی کمی با کش اهمیت فراوانی دارد . برای اجرای این اوچی کمی یک تیوب یا کش را به ستون یا چارچوب در متصل و دو سر آنرا بعنوان یقه و آستین حریف تلقی نموده و اوچی کمی را انجام دهید . در این اوچی کمی عدم اجرای صحیح تکنیک ، بر هم خوردن تعادل و اشتباه در رفت و برگشت از اشتباهات متداول می باشد .

 

انواع مختلفی از اوچی کمی وجود دارد و مهم است که شما جنبه های خوب و بد هر یک را بدانید . اینکه کدام یک از انواع اوچی کمی را انجام می دهید مهم نیست اما هرگز اجرای تکنیک صحیح را فدای هیچ چیز نکنید و به یاد داشته باشید که در حین اجرای اوچی کمی همیشه زانوها خم ، پشتتان راست و دست آستین و یقه را بطور مداوم بکشید .

 

 

 

 

ترجمه آزاد از متنی با عنوان Different forms of Uchikomi and why you should do them all برگرفته از سایت www.judostrength.com

 

 

نظرات

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید!

ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • هفته تربیت بدنی گرامی باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی