مطالب آموزشی

1393-03-31 08:59
 24 توصیه فنی در جودو

استاد رضا مدنی جدیدترین مقاله خود را تحت عنوان 24 توصیه فنی در جودو ارائه داد.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، استاد رضا مدنی 24 توصیه فنی برای این رشته ورزشی داشته است که در زیر می خوانید.

24 توصیه فنی در جودو

 

1-      ایستادن ها و گرفتن ها از جنبه های فوق العاده مهم جودو هستند، جودوکاران بایستی این مهارت ها را به خوبی فرا بگیرند، بدون استفاده صحیح از ایستادن ها و گرفتن ها امکان ندارد بتوان جودو را به خوبی انجام داد .

 

2-      جودوکاری که از افتادن وحشت دارد در هنگام حمله نیز دو دل و نامطمئن است.

 

3-      یک جودوکار خوب از جی گوتائی فقط برای بلوکه کردن یا افزایش نیرو برای پرتاب استفاده می کند.

 

4-      یک جودوکار خوب هرگز به طور دائم در وضعیت جی گوتائی قرار نمی گیرد.

 

5-      در هنگام مبارزه از قوز کردن خودداری کنید، این حرکت مساوی است با کم شدن قدرت تحرک و آسیب پذیری در مقابل پرتابهای حریف

6-      پشت خود را راست نگاه دارید ، سرتان را هم راست نگاه داشته و پاهایتان فقط به اندازه عرض شانه باز باشد.

 

7-      هرگز پاها را به هم نزدیک نکنید و به حالت ضربدر راه نروید.

 

8-      در حالی که حریف را در کنترل خود دارید ، حالت ریلکس باشید.

9-      کازو زوکو ، یکی از شاگردان    برجسته کانو می گوید : جودوکار بایستی دستی از حریف را که در جهت پرتاب است بگیرد و سپس اقدام به اجرای تکنیک کند.

 

10-  بعضی از مربیان معتقدند که در کومی کاتا دست (تسوری ته) شما باید به اندازه ارتفاع شانه بدنتان باشد. ( بازو تقریبا عمود بر ترقوه)

 

11-  بسیاری از جودوکاران، قدبلند در مسابقه با حریف قد کوتاه از پشت یقه استفاده می کنند، این روش مناسبی است ، مشروط براینکه آرنج را بالا نبرده و ساعد را به روی سینه حریف بلغزانیم.

 

 

12-  تعدادی از جودوکاران، یقه حریف را از محل گردن می گیرند تا به گردن حریف فشار وارد کنند، البته روش خوبی برای کنترل حریف است.

 

13-  بعضی از بالای شانه یا زیر بغلدست خود را به پشت حریف می برند، در این حالت اگر حریف در ساکی کومی ها مهارت داشته باشد خطرناک است.

14-اجرای صحیح و کلاسیک تکنیکها را بدانید و اگر اجرای آن برای شما سخت است آن را با توانایی خود منطقی سازید، چرا که کاشی وازاکی ، مربی نامدار ژاپنی ها ، روش های مختلفی از گرفتن کمربندها ابداع کرده و بسیاری از تکنیکهای کلاسیک را به صورت اومی توری تغییر داد و در مسابقات جهانی قهرمان شد.

 

15-  روش استفاده از دستها و انگشتان در کومی کاتا ، روش گرفتن در جودو مانند گرفتن کاتانا است، به صورتی که انگشت کوچک و انگشت حلقه محکم، انگشت نشانه ، شصت کمی شل تر باشد.

 

16-  وقتی تکنیکی موثر واقع نمی شود به اصل (اصول پایه) مراجعه کنید ببینید در کدام قسمت اشتباه کرده اید .

 

17-  هنگامی که تکنیکی شکسته می شود (کوزوی) سمی در حفظ آن (اوسای وازا) و یا اجرای مجدد آن در ناگه وازا (به صورت اخص در تاچی وازا) نداشته باشید، بلکه با استفاده از فنون ترکیبی از فن قبلی خارج شوید و به مسابقه ادامه دهید.

18- بعد از اینکه تمامی تائی سابکی های کلاسیک را خوب فراگرفتید در تائی ساباکی ها غیرمتعارف ، با توجه به توانایی های خود نوآوری و خلاقیت داشته باشید، متخصصین جودو ، پیروزی سرگی کوزورونف روسی ، قهرمان المپیک بارسلون را بر قهرمان محبوب ژاپنی ها ، نااویا اوکادا ، در فینال این مسابقات نتیجه هوش و مهارت های غیرمتعارف او می دانند.

 

19-  اگر می خواهید به جمع نخبگان جودو بپیوندید ، حداقل به هزار ساعت تمرین در سال نیاز دارید که یک سوم از این رقم بایستی انجام انواع اوچی کومی ها باشد . اگر غیر از این است، انتظار بیهوده ای از بدن خود دارید.

 

20-  تمرین با یک حریف مجازی (اوچی کمی) این فرصت را به جودوکار می دهد تا نیروی انفجاری قدرت مطلق در زمان حرکت را در کلیه مراحلش بهبود بخشد.

 

21-  قدرت استقامتی یا استقامت در قدرت یک جودوکار براساس ظرفیت او برای اجرای چندین تکرار در حین مسابقه تعریف می شود.

 

22-  قدرت استقامتی جودوکاران را می توان با استفاده از دویدن های 2 در 800 و 1500 متر و 300 متر ارزشیابی کرد.

 

23-  جودوکاران استقامتی و نخبه به رغم قدرت جسمانی نه چندان زیاد خود و در صورت تقویت سیستم هوازی و رسانیدن حداکثر اکسیژن مصرفی ( ماکسیمم vo2به حدود 60 میلی لیتر کیلوگرم در دقیقه

24-  سعی کنید برای داور تسلط روحی و روانی داشته باشید ، احساس مساعد و مناسب داور می تواند در طول مسابقه برای شما مفید واقع شود.

 

 

نظرات

  • حسین بحرینی 1393-04-18 09:04
    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    با تشکر و سپاس فراوان از زحمات بی دریغ شما
  • حمیدرضا کشمیریان 1393-04-12 04:56
    باتشکر از شما استاد گرانقدر
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • حلول ماه شعبان مبارک باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی