مطالب آموزشی

1394-02-09 04:42
نقش تمرینات استقامتی در جودو (قسمت اول)

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، محمد منصوری مربی بین المللی جودو و کارشناس ارشد فیزیولوژی کاربردی ورزش قسمت نخست مطلب آموزشی خود با نام نقش تمرینات استقامتی در جودو را ارائه دادند 

مقدمه:

برنامه تمرینات استقامتی شاید یکی از ملزومات اصلی هر رشته ورزشی باشد

همانطور که می دانیم تمرینات استقامتی یکی از اصول آمادگی جسمانی است.با این روند باید گفت که بیشتر رشته های ورزشی نیاز اساسی به این نوع تمرینات را دارند,باتوجه به تعریف اصلی رشته ورزشی جودو یکی از اساسی ترین قسمتهای آن نیاز های قلبی و عروقی و تنفسی است که تمرینات استقامتی یکی از پرورش دهنگان این نیازها می باشد.

بحث و بررسی:

جودو کاران برای حفظ توانایی های خود در طول تمرنات و مسابقات یا یک تورنمنت 1تا 3 روزه(بطور مثل مسابقات تیمی پس از مسابقات انفرادی) نیازمند توان هوازی مناسب است, یک جودوکار با ظرفیت هوازی بالا می تواند همانند یک جودوکار قدرتمند و قوی که استقامت کمتری دارد موفق باشد اما باید در نظر داشت کارهای تکنیکی و تاکتیکی یک جودو کار در زمان انجام تمرینات استقامتی بایک جودوکار در زمان انجام تمرینات قدرتی کاملا متفاوت است. اما یکی از مباحث مهم که کمتر مربیان را درگیر می کند سرعت و استقامت در قدرت است که با ید در طور تمرینات جودو کاران مورد توجه قرار گیرد,قدرت استقامتی جودوکاران را می توان با استفاده از دویدن های 800 متر,1500متر,3000متر و حتی وزنه زدن های استقامتی مورد ارزیابی قرار داد.

در یک تحقیق بر روی جودوکاران نوجوان پس از تمرین استقامتی و قبل از تمرین استقامتی از آنها یک آزمون میدانی گرفته شد که هدف این آزمون ارزیابی ظرفیت قلبی- تنفسی است, پس از 2 هفته دوباره این آزمون تکرار شد و نتایج ثبت گردید و دوباره تکرار آزمون برای هر دو گروه اما با این تفاوت که یک گروه دو هفته دچار بی تمرینی بودند و گروه دیگر تمرینات استقامتی را ادامه دادند, پس از آزمون نتایج جالبی بدست آمد, تقریبا هر دو گروه عملکرد یکسانی داشتند اما گروهی که بیشتر تمرین کرده بود در آزمون دوی 400 متر که برای ارزیابی قابلیت بی هوازی است اجرا شد,بازیکنان گروه با تمرینات بیشتر برتری قابل توجهی از خود نشان دادند , این آزمون برای ارزیابی قابلیت ورزشکار برای حفظ استقامت بی هوازی خود می باشد,این نتایج نشان داد که 2 هفته بی تمرینی شاید در ظرفیت هوازی ورزشکار اثر بسزایی نداشت ولی بر روی افت بهبود کارایی سیستم بی هوازی اثر قابل تاملی گذاشت.

 

 

Reference

 

1-   h heydmari.Jfreund.SH boutcher. The effect of resistance intermittent exercise on body composition players in university ofAustraliavol.10,no.3,pp.313-432 2008

2-   K,shaw ,H ,Gennet ,P. Orourke, and C ,Del mar, effect resistance Exercise for overweight or obesity on, John Wiley &Sons,2006,The Cochrane collaboration

3-   T, Wu ,X Gao ,M. Chen, and R.M .van dam, ”long term effectiveness of for weight loss” a meta-analysis :obesity managem Obesity Reviews,vol.10,no.3,pp.313-323,2009

4-   Stephen H .Boutcher “Resistance Intermittent Exercise and endurance ” school of medical sciences ,faculty of medicine, university of new south wales, Sydney ,Australia received 3june 2010,accepted 5 october 2010

5-Abdelsalam Al-naddaf and Ibrahim dabayebeh” The Effect Resistance exersize and Low Intensity Exercises On Body Fat and Weight Reduction”Educational sciences for soccer

 

 

 

 

نظرات

  • [,n,;hv 1394-02-17 01:37
    لطفا بفرمایید قسمت اول مقاله در کدام بخش از سایت درج شده ممنونم
  • هادی 1394-02-13 17:31
    باسلام وعرض ادب خدمت کلیه اساتیدوجودوکاران گرامی بایدعرض کنم که بنده حقیرکلیه مطالب اموزشی سایت فدراسیون رامطالعه کردم چیزی که برای من باعث تعجب است این است که در هیچکدام ازانها اینقدرنظرات ریزبینانه ودقیق درخصوص مطالب ارایه شده از اقایان منتقد مشاهده نمیشود حال چرا این مطلب که تازه قسمت اول ان منتشرشده باعث حساسیت بعضی اقایان شده را نمیدانم لطفا نسبت به مطالب دیگر اساتید نیز همین دقت راداشته باشید
  • حسام کرجی 1394-02-13 10:14
    ممنونیم از توجه فدراسیون به توسعه و دانش افزایی لطفا در مورد رابطه تمرینات هوازی و دم کردگی عضلات مقالاتی بگذراید.و یک پیام برای تمامی منتقدین درام همانطور که آقای مارویی گفتند شما هم یک مقاله تحقیقی بنویسید تا ما بهرمند شویم
    بازهم ممنون از روابط عمومی فدراسیون
  • امير مارويي 1394-02-13 06:29
    سلام و خسته نباشيد ضمن قدرداني از مسئولين فدراسيون خواهش مي كنم كه در خصوص مقاله فوق قسمت هاي تكميلي آنرا در سايت قرار دهند و گوش به حرف منتقداني كه خودشان هيچ كاري نمي كنند و منتظرند تا هر كاري انجام شود ايراد بگيرند ندهد
  • صابر 1394-02-13 01:21
    از مسئولین سایت تشکرمی کنم
    مقاله جالبی بود خواهشمندیم که این مقالات تخصصی ادامه پیدا کند .هرچند که در این راه یک مقداری دوستان با نو آوری مشکل دارند
  • حیدری 1394-02-10 07:25
    سلام همانطور که برای اندازه گیری هرچیز واحدی به کار می بریم و باید ببریم از مسئولین فدراسیون خواهش میکنیم همینطوری مقاله ای یا پیشنهاد یا طرحی را قبول نکنند انتظارداریم مثلا در همین مقاله مثلا گفته کشور ظرفیت هوازی یعنی چه و یک نفر جودوکار ظرفیت هوازی (vo2max) وی چند باشد 1500 ، 800یا 400متر را در چه زمانی باید بدود وجودوکاری که وزنه ای استفاده میکنند چه نسبتی با وزن خودش داشته باشد همیشه مقالاتی میبینیم که نوشته است این برای عوام قابلیت استفاده ندارد شاید فقط چند نفر با شرایط خاص آن را بفهمند. این مقالات حتما نیاز به مستنداست دارد و گرنه به درد صفحه پر کردن میخورد.
  • مسعود 1394-02-10 01:33
    بنده نیز با نظر صالح موافق هستم . قصدتون فقط پر کردن صفحات سایت نباشد.
  • صالح 1394-02-09 08:55
    در عنوان تمام رفرنس های استفاده شده از واژه ی resistance استفاده شده که به معنای مقاومت است و برای اشاره به انواع تمرین مقاومتی که اغلب بی هوازی هستند استفاده می شود ، به نظر می رسد نگارنده کاملا اشتباه نموده است.

    همچنین آنچه از اشارات پاراگراف آخر متن به دست می آید، استقامت بی هوازی است که در تمرینات بیوانرژیک با عنوان ظرفیت بی هوازی با اسیدلاکتیک از آن یاد می شود، به نظر می رسد نگارنده در کاربرد واژه ی استقامت بی نهایت با مسامحه رفتار نموده است.

    و سخنی با مسولان سایت فدراسیون، اغلب مطالبی که به عنوان مقالات علمی از طرف اساتید قرار می دهید مطلقا ارزش علمی ندارد و بیشتر برای معرفی نگارندگان و وجه سازی علمی به کار می آید. لطفا دقت کنید. جان و سلامتی بچه های این سرزمین در دست ما مربیانی که به این متون اعتماد می کنیم امانت است.
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • امام جعفر صادق(ع): هرکس که در مورد خود، رعایت انصاف نماید، به داورى دیگران پذیرفته شود.

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی