مطالب آموزشی

1394-01-29 06:55
مهارت چیست؟

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، استاد داود میقانی، رئیس کمیته فنی جدیدترین مطلب آموزشی خود را درباره مهارت ارائه داد.

 

مهارت یعنی دانش و هنر، همراه با تخصص در اجرا به طوری که آن دانش از قوه به فعل درآید، پس از آموزش مرحله به مرحله فقط با تمرین و تکرار و تمرکز به طور صحیح اتفاق می افتد.

 

ماندگاری مهارت در جودو

 

افرادی که یک مهارت را در جودو می آموزند بعد از مدتی ترک آن می کنند.

چرا در این بین یک عده از هنرجویان مهارت را اجرا می کنند و یک عده نمی توانند و یا ناقص انجام می دهند.

 

عوامل ماندگاری مهارت

1-    سازمان دار بودن آموزش فردی که از طریق نظم و ترتیب مهارت را فراگرفته باشد، کمتر اشتباه یا فراموش می کند.

2-    تمرین فراوان بیش از نیاز، ماندگاری مهارت را رشد می دهد.

3-    معنی دار بودن آن فعالیت جهت بالا بردن مهارت (مورد نیاز قهرمان)

4-    تمرینات ذهنی، تمرکز و یا هی توری، اچی کومی (سایه زدن)

5-    تمرینات مشابه و خاطر قوی

 

 چگونگی یادگیری آموزشی و عملی در نونهالان و نوجوانان

1-   .ابتدا یادگیری نتیجه تلاش و جستجوی فردی است و بیشتر از طریق انجام دادن و عمل کردن به دست می آید (ببینیم -> تکرار کنیم -> نتیجه می گیریم

2-    یادگیری به میزان کارآیی حواس ادراکی بستگی دارد، دقت در دیدن مهارت یا تکنیک و شنیدن و لمس کردن

3-    یادگیری یک جریان فعال و ممکن است جنبه ذهنی و عملی و یا هر دو را داشته باشد. به خصوص مهارت های پیچیده حرکتی باید کاملا به شکل صحیح و مرحله به مرحله آموزش داده شود.

4-    مهارت ها را به شیوه صحیح آموزش دهید، زیرا در یادگیری از طریق آزمایش و خطا اگر ارائه شده باشد، غلط باشد بی فایده و بدون نتیجه است.

5-    مهارت های ابتدایی را زودتر آموزش دهید تا نونهال و نوجوان از پایه قوی و خوبی برخوردار باشند و پیش از آنکه خطاهای عمده تکرار و تقویت شوند آنها را اصلاح کنید.

6-    شرایط و موقعیت های یادگیری یک مهارت به سبب آثار عاطفی بر نونهالان اهمیت دارند. زمانی که احساس امنیت و اطمینان کند، میزان پیشرفت و یادگیری افزایش می یابد.

7-    شیوه و نوسانات یادگیری در نونهالان متفاوت است برای اکثر آنان، یادگیری ابتدا سریع و سپس کاهش می یابد و به تدریج رو به خاموشی می رود و پس از مدتی مجدد برانگیخته می شود. باید مربیان این زمانها را خوب بشناسد تا تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند.

8-    تمرین و تکرار مهارت الگوی صحیح حرکتی تا آنجا که فرد به اجرای صحیح حرکت تسلط یابد. سبب ایجاد یک جریان خودکار در حافظه و خاطره حرکتی او به مدت طولانی می شود، هرچه مهارت بهتر درک شود و پس از آموزش مورد استفاده قرارگیرد ارزش و پایداری بیشتری خواهد داشت.

 

9-    استاد و مربی واقعی کسی است که فرصت یادگیری را که لحظه باشکوهی برای نونهال و نوجوان است، برای او به وجود آورد و به او فرصت دهد تا استعدادهای درونی خود را شکوفا کند و یا به فراگیرنده بیاموزد که چگونه او به خودش بیاموزد زیرا تمام یادگیری ها نتیجه خود آموزی است. (باید تلاش و کوشش بدرقه یادگیری باشد.)

نظرات

  • قرباني 1394-02-14 05:21
    ممنون ، عاليه
  • حسن بابانژاد 1394-02-06 12:40
    با سلام، نکاتی که استاد بیان می کند رو باید سردر باشگاه ها بزنن چرا که هر کدوم از توصیه های استاد، یک کلید مؤفقیته! من بشخصه افتخار می کنم که جودو رو توسط استاد میقانی تعلیم می بینم.
  • سیدمهدی 1394-02-02 16:38
    خیلی ممنون استاد...خیلی ارادتمندیم
  • کاظم عشقیان 1394-01-30 18:42
    استاد ببخشید بنظر بنده حقیرفقط تربیت مربی نونهالان امکان پذیر مباشد تا بتوان ادب ومهارت جودو را در ذهن
  • کاظم عشقیان 1394-01-30 18:36
    استاد ببخشید به نظر بنده حقیر باید یکسری مربی برای تربیت فقط نونهالان تربیت شوند تا ادب و مهارت را در ذهن نونهالان
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • رسول خدا (صلّی ‌‌الله‌ عليه‌ وآله): مدارا کردن با مردم نيمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نيمى از زندگی.

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی