مطالب آموزشی

1394-01-19 05:42
تایمینگ مناسب (تاثیر گذارترین فرمول آموزشی برای پرتاب در جودو ویژه مربیان و قهرمانان)

استاد داود میقانی، جدیدترین مطلب آموزشی خود را با نام تایمینگ مناسب (تاثیر گذارترین فرمول آموزشی برای پرتاب در جودو ویژه مربیان و قهرمانان) ارائه دادند.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، داود میقانی، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی خوش جدیدترین مطلب آموزشی خود را ارائه داد که در متن زیر می خوانیم:

 

توجه مربیان به این مقوله مهم جهت آموزش درست به هنرآموزان برای آموزش هشت گانه کوزوشی که انتقال حریف و خارج شدن از مرکز ثقل با جابجایی طوری صورت می پذیرد که با قرار کردن پای ستون در زاویه اجرای فنون موردنظر با کمترین کاهش زمانی و بدون فوت وقت تایمینگی را ایجاد کند که با حداقل کوشش حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

اکثر قهرمانان ما و حتی کشورهای مختلف مشکل اصلی آنها پس از انتقال حریف است چرا؟

در جواب باید گفت چون پای ستون را بعد از جابجایی کردن حریف در جای مناسب و زاویه پرتاب صحیح شگردش قرار نداده یا ناکام از پرتاب و یا فرصت ضدحمله به حریف می دهد. باید بپذیریم که اگر تمرینات پایه ای در نونهالان به طور کلاسیک و در نوجوانان و جوانان به طور حرفه ای اتفاق نیفتد شکست های زیادی را باید متحمل باشیم.

 

فرمول های اثرگذار در جودو

1-کوزوشی: به هم زدن تعادل حریف قبل از فنون 65 تکنیک در جهت های هشت گانه و دایره ای بدون فوت وقت

2- سرعت انتقال: جابه جا کردن حریف در هشت گانه کوزوشی ها و دایره ای و در نهایت تلفیق آن با تای ساباکی. یادمان باشد توجه به این مقوله که سرعت انتقال همیشه مابین کوزوشی و تای ساباکی است.

3- تای ساباکی : جابجایی و تغییر جهت دادن و مدیریت کردن بدن خود و حریف جهت ایجاد فرصت ها و قرار دادن پای ستون در زاویه مناسب برای پرتاب بدون وقفه با کمترین زمان ممکن

4- سوکوری: بهترین شکل حفظ تعادل قبل از پرتاب ها که همان شرایط پایدار می باشد است ، هر چه این سوکوری یعنی حفظ تعادل در زاویه پرتاب نقش داشته باشد نتیجه بهتر است.

5- کاکه : یعنی پرتابی اتفاق بیفتد که معنای جودو را در برداشته باشد حداقل کوشش، حداکثر بهره وری استفاده لایق از انرژی و یا حداکثر استفاده از مغز و جسم و یا ادغام قدرت و تکنیک با کاهش زمان صورت می گیرد.

 

با اچی کومی افزایش سرعت در جودو را نجزیه کنیم

برای اینکه سرعت هنرجو جودو را افزایش دهیم باید به دو مدل توجه کنیم.

1-    زمان کاهش و تکرار ثابت

2-    زمان ثابت تکرار را افزایش دهیم.

 

مثال :

مدل اول     10 ثانیه   --------> 10 اچی کومی

               8 ثانیه -----------> 10 اچی کومی

                 7 ثانیه -----------> 10 اچی کومی

 

 

مدل دوم :

              10 ثانیه   --------> 10 اچی کومی

               10 ثانیه -----------> 12 اچی کومی

                10 ثانیه -----------> 15 اچی کومی

 

(نتایج آموزش مهارت و تلفیق آن با اچی کومی سرعتی)

 

1-    افزایش ثبات در اجرا (فنون، تکنیک، تاکتیک، ضد حمله)

2-    بهبود دقت (تمرکز بیشتری پیدا می کنیم.)

3-    کاهش مصرف انرژی برای اجرای مهارتها (استفاده لایق از انرژی)

4-    افزایش سرعت و بهبود کاهش زمان به حداقل

5-    افزایش قدرت پیش بینی و افزایش خودکاری (چشم بسته وارد تکنیک می شود)

6-    اعتمادبنفس منطقی پیدا می کند.

7-    بهبود برنامه های حرکتی (از حالت تمرین ثابت خارج و در حرکت به تمرین فنون می پردازد.

8-    افزایش استفاده مناسب از توانایی های حرکتی

 

نکته مهم: باید توجه کنیم که نوجوانان و جوانان زود مهارت را فراموش می کنند باید چند مرتبه در مواقع خاص تکرار کرد تا ملکه شود.

 

نکته مهم : باید توجه کنیم که نوجوانان و جوانان دائم یادآوری کرد که در تمرینات و رندورها پس از اجرای تکنیک ها خاک را ادامه دهند و کسانی که در ن وازا قوی باشند در تاچی وازا هم قوی هستند اگر در ن وازا ضعیف عمل کنیم، اعتمادبنفس نداریم و ترسو بار می آییم.

 

ژاپن در این مورد فوق سرآمد است.

 

تمرین – اچی کومی – تکرار ------> پرتاب ----> ادامه در خاک از مشخصه های تمرینات شرقی هاست.

 

 

نظرات

  • محمد 1394-04-11 02:31
    عالی بود ممنون سن‌سی
  • احسان 1394-02-17 07:19
    سلام استاد
    این مطالبی که شما به عنوان جدید ترین مطلب آموزشی ارائه نمودید من15 سال پیش در کلاس های عمومی استاد بزرگ اصغر دهقان دیدم حالا کلاس های قهرمانی و خصوصی ایشان بماند..................
  • قرباني 1394-02-14 05:25
    ممنون ، عاليه ، هر محققي يا مربي بتواند مانند شما ايده هاي تمريني را بيان كند ، باعث ورزيده شدن مربيان جوان مي شود
  • محمد 1394-02-09 04:49
    استادگرانقدردربحث اجرای فن درزمان مناسب یابنوعی استفاده ازنیروی وارده توسط حریف جهت برهم زدن مرکزثقل فراموش نکنیم که دربحث رشدوتکامل حرکتی ابتداً قبل ازهرکاری باید شکل صحیح اجرای حرکت انتقال داده شود بدون اطلاع یادگیرنده ازنتیجه کاری که مدنظراست سپس بهترین تمرین جهت بالابردن اکشن وری اکشن تایم یادیگیرنده کوتاه نمودن مسیرعصبی ویا اصطلاح علمی آموخته کردن عصب وعضله شکل های تمرینی باشکل حرکات دست وپای قرینه بصورت بدون حرکت درادامه انجام تمرین همراه با راه رفتن سپس حرکات پیچده تر شده وحرکات همراه با دویدن ریتمیک وهرچه پیش می رویم حرکات را ترکیبی تر می نمائیم چه بهتر پس از کوتاه شدن مسیر عصبی یلتخصصی کردن مسیر عصب وعضله شکل فنون را مقابل آینه وسپس برعکس نمودن حرکات راتمرین کنیم ودرادامه با کشیدن مربع هایی روی زمین که شماره درآنها به ترتیب میباشد از ورزشکار بخواهیم باشندین یادیدن هرعدد درآن خانه قرارگیرد بابالا بردن سرعت شمارش وترکیبی نمودن اعداد فرآموخته میشود که چگونه علاوه برداشتن تعادل چابکی خودرا افزایش دهد.بنوعی از شکلی از فعالیت ما کمک می گیریم تاهمین مسیرعصب عضله کوتاه نمائیم بارزترین شکل این فعالیت که اکثرما تجربه کردیم رانندگی است درابتدا چقدرسخت بودلیکن باتمرین غیرقابل احساس برایمان گردید .فراموش نکیم اجرانکردن ویابهتربگویم آموزش ندادن بهتراست از آموزش غلط دادن است . چراکه اگربخواهیم درموردفردیکه آموزش اشتباه دریافت کرده تصحیحی را انجام دهیم به مراتب سخت ترازاین است که به یک مبتدی آموزش دهیم چون درموردفردآموزش غلط دیده ابتداً باید روشهای غلط راازذهنش زدود وسپس فرم درست رایاددادکه هرچه قدر تلاش کنیم بازهم سیاهی پاک شده آموزش غلط اولیه برحرکات اثرمی گذارد.باسپاس محمد دانشجوی دکترای تربیت بدنی گرایش آسیب شناسی وحرکات اصلاحی از خوزستان
  • محمدرضا 1394-02-09 04:10
    باسلام درارتباط با مطلب تحریرگردیده نکاتی چندراباستحضار نویسنده محترم وخوانندگان عزیزمی رسانم امیداست که موثرواقع گردد.
    استادگرانقدردربحث اجرای فن درزمان مناسب یابنوعی استفاده ازنیروی وارده توسط حریف جهت برهم زدن مرکزثقل فراموش نکنیم که دربحث رشدوتکامل حرکتی ابتداً قبل ازهرکاری باید شکل صحیح اجرای حرکت انتقال داده شود بدون اطلاع یادگیرنده ازنتیجه کاری که مدنظراست سپس بهترین تمرین جهت بالابردن اکشن وری اکشن تایم یادیگیرنده کوتاه نمودن مسیرعصبی ویا اصطلاح علمی آموخته کردن عصب وعضله شکل های تمرینی باشکل حرکات دست وپای قرینه بصورت بدون حرکت درادامه انجام تمرین همراه با راه رفتن سپس حرکات پیچده تر شده وحرکات همراه با دویدن ریتمیک وهرچه پیش می رویم حرکات را ترکیبی تر می نمائیم چه بهتر پس از کوتاه شدن مسیر عصبی یلتخصصی کردن مسیر عصب وعضله شکل فنون را مقابل آینه وسپس برعکس نمودن حرکات راتمرین کنیم ودرادامه با کشیدن مربع هایی روی زمین که شماره درآنها به ترتیب میباشد از ورزشکار بخواهیم باشندین یادیدن هرعدد درآن خانه قرارگیرد بابالا بردن سرعت شمارش وترکیبی نمودن اعداد فرآموخته میشود که چگونه علاوه برداشتن تعادل چابکی خودرا افزایش دهد.بنوعی از شکلی از فعالیت ما کمک می گیریم تاهمین مسیرعصب عضله کوتاه نمائیم بارزترین شکل این فعالیت که اکثرما تجربه کردیم رانندگی است درابتدا چقدرسخت بودلیکن باتمرین غیرقابل احساس برایمان گردید .فراموش نکیم اجرانکردن ویابهتربگویم آموزش ندادن بهتراست از آموزش غلط دادن است . چراکه اگربخواهیم درموردفردیکه آموزش اشتباه دریافت کرده تصحیحی را انجام دهیم به مراتب سخت ترازاین است که به یک مبتدی آموزش دهیم چون درموردفردآموزش غلط دیده ابتداً باید روشهای غلط راازذهنش زدود وسپس فرم درست رایاددادکه هرچه قدر تلاش کنیم بازهم سیاهی پاک شده آموزش غلط اولیه برحرکات اثرمی گذارد.باسپاس محمد دانشجوی دکترای تربیت بدنی گرایش آسیب شناسی وحرکات اصلاحی از خوزستان
  • سیدمهدی 1394-02-02 16:45
    خیلی ممنون استاد... تازه داریم میفهمیم جودو چیه و باید تئوری اون رو هم بفهمیم...
    دوستت داریم استاد
  • علي نقي يان 1394-01-27 09:15
    ضمن سلام و تبريك سال جديد ازاستاد ميقاني بخاطر دراختيار گذاشتن تجربياتش تشكر وقدرداني مي نمايم.نقي يان مربي جودواز تبريز
  • علي نقي يان 1394-01-27 09:15
    ضمن سلام و تبريك سال جديد ازاستاد ميقاني بخاطر دراختيار گذاشتن تجربياتش تشكر وقدرداني مي نمايم.نقي يان مربي جودواز تبريز
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • امام جعفر صادق(ع): هرکس که در مورد خود، رعایت انصاف نماید، به داورى دیگران پذیرفته شود.

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی