مطالب آموزشی

1394-01-17 05:22
جودو و بزهکاری

دکتر رضا میرفلاح نصیری جدیدترین مطلب آموزشی خود را با عنوان جودو و بزهکاری ارائه داد.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش ، گروهی از محققین در ایالات متحده آمریکا تاثیر برنامه ای از یک سازمان جودو را که هدفش جلوگیری از بزهکاری در منطقه ای جرم خیز با درآمد پایین در لوس آنجلس بود مورد ارزیابی قرار دادند. بزهکاری در آن منطقه فراگیر بود و هدایت انرژی کودکان در جهت صحیح از اهمیت خاصی برخوردار بود. کودکان یا نوجوانان در آن منطقه به برنامه های مبارزه با بزهکاری که با کمک ایالت مربوطه انجام می شد علاقه ای نشان نمی دادند، اما به هنرهای رزمی بسیار علاقمند بودند. بنابراین برنامه ی جودو شامل اصلاح بزهکاری در مدارس ابتدایی بود.

 

این برنامه، یک دوره یک ساله ی آموزش جودو، آموزش تحصیلی و شرکت خانواده ها در آن(مثلا آموزش والدین جهت ارتقاء مهارت های فرزندپروریشان) بود. با توجه به هدف برنامه، هدف از آموزش جودو، کسب نظم و انضباط شخصی و امساک نفس بود تا مهارت های جسمی. اصول جودو مانند مسئولیت و همکاری اجتماعی و پرداختن به مشکلات بدون استفاده از زور مورد تاکید قرار گرفتند.

 

مجموعا 90 نفر از دانش آموزان پایه ی سوم تا ششم ابتدایی(61 نفر پسر و 29 نفر دختر) در این برنامه ثبت نام کردند. از این تعداد 95 درصد مهاجران لاتین با درآمد پایین و از مناطق جرم خیز بودند. کلاس های جودو دو بار در هفته و هر بار دو ساعت برگزار می شد که به مدت یک سال ادامه یافت. هر یک جلسه در میان آموزش های جودو و آموزش های تحصیلی به آنان داده می شد. مددکاران اجتماعی نیز جلساتی تمرینی برای آموزش روش های موثر فرزند پروری ترتیب می دادند.

 

 

هم کودکان و هم والدین دو بار در ظرف این یک سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. در هر دو ارزیابی، کودکان در آزمون دستاوردهای طیف گسترده که توانایی های خواندن، هجی کردن و ریاضیات را می سنجد شرکت نمودند. رفتارهای کودکان در مدرسه توسط معلم ها و در منزل با استفاده از مقیاس های رتبه بندی رفتار کودکان توسط والدین سنجیده شدند. نهایتا والدین در آزمون یادگیری اجتماعی میلِر شرکت کردند تا دانش مهارت های فرزند پروریشان سنجیده شوند.

 

نتایج مقایسات قبل و پس از این دوره، پیشرفت های قابل توجهی را در همه ی توانایی های تحصیلی نشان می داد. رفتار کودکان در مدرسه نیز پس از یک سال بهبود چشمگیری نشان می داد. مهارت های والدین هم در زمینه ی اصول فرزند پروری به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافتند. معلم ها گزارش دادند که در انتهای سال، کودکان دستورالعمل ها را بهتر اجرا می کردند، بیشتردقت می کردند، به مدرسه علاقه ی بیشتری نشان می دادند و کمتر بد رفتاری می کردند؛ و این که بسیاری از دانش آموزان خواهان شرکت در جلسات تمرینی و آموزشی جودو به صورت روزانه بودند تا دو جلسه در هفته.

 

نظرات

  • محمدزاده 1394-02-13 03:54
    به نام خدا
    با سلام و عرض ادب خدمت جامعه جودو
    خوشبختانه با پاسخی که جناب آقای دکتر میرفلاح نصیری دادند، هیچ نیازی به پاسخ دهی بنده نمی ماند. مردم خودشان بهترین داور و بهترین قاضی هستند و به راحتی تشخیص می دهند که چه کسی دلسوز جامعه جودو و جودوکاران است و قصد و نیت واقعی افراد را به راحتی از روی جملاتی که در مطالب خود به کار می برند تشخیص می دهند.
    دیگر سن بنده از این گذشته است که بخواهم به بحث و جدل های بیهوده و لغو مشغول شوم . فقط خودم و جمیع افراد بویژه محققان عزیز را به تقوای الهی و حفظ حرمت این قلمی که خداوند بزرگ در قرآن بدان سوگند خورده توصیه می کنم. قلم حرمت دارد جناب آقای دکتر میرفلاح. نمی توان هر کلامی را که به دهن متبادر می شود با آن نگاشت و هر نظر مخالفی را با هوچی گری و بی سواد خواندن یا خدای ناکرده مغرض خواندن نگارنده آن پاسخ داد.
    ان شاءالله که خداوند همه ما را در راستای پیشبرد اهداف مقدس و والای تربیت بدنی و روحی یاری دهد و به ما توفیق دهد تا بینش علمی را بر دانش علمی همواره مقدم داشته و حق پیش کسوتان را پاس داریم.

    والسلام علی من اتبع الهدی
  • نصیری 1394-02-10 16:30
    به نام خدا
    با سلام
    اولا با این موضوع که نباید نظر هر فردی در سایت درج شود کاملا موافقم؛ مخصوصا نظرات افرادی مانند آقای محمد زاده که ادعا می کنند عاشق همدلی جودوکاران هستند ولی متوجه نیستند که این همدلی تنها در سایه احترام به حقوق دیگران به دست می آید.ثانیا این افراد با اسامی مستعار و یا اسامی کوچک نظر می دهند، به نظر می آید واهمه دارند شناخته شوند.
    اگر نظر داده می شود باید ظرفیت شنیدن پاسخ نظر نیز وجود داشته باشد لیکن آقای محمد زاده دچار درون فکنی که پدیده ای بسیار خطرناک در روان شناسی است شده اند که باعث می شود افکار و صفات منفی خود را به صورت مکانیسمی دفاعی به دیگران نسبت دهند.
    ثانیا پاسخ بنده به آقای بزرگی(اگر این اسم واقعی باشد) پاسخی کاملا مستند و مستدل و علمی است و مودبانه، نه همانند نظرات غیرکارشناسانه ی آقای محمدزاده.
    ثالثا این قسمت از سایت جهت افزایش دانش فنی و علمی جودوکاران طراحی شده و به اندازه ی کافی فضا برای نوشتن همگان موجود است و هر کس تصور می کند توانایی نگارش را دارد می تواند دست به قلم شود؛ نیازی به حب و بغض و حسد نیست.
    رابعا مشکل اساسی جودو کشور ما آموزش است و آموزش زمانی انجام می شود که جودوکاران عزیز ما یاد بگیرند به جای هجو کردن، مطالعه کنند و یاد بگیرند و در صورتی که تصور می کنند مقالات دیگران مفید نیستند خودشان بنویسند تا ما از آنها بیاموزیم. این گوی و این میدان.
    خامسا خداوند را شاکرم که نظراتی که در مورد نوشته های این جانب داده می شوند نشان دهنده ی توجه خاص دوستان به بنده است و این که موفقیت هایی که همواره در علم جودو و همچنین هنر جودو نصیبم گردیده، دوستانم را شاد و دشمنانم را آزار می دهد.
  • محمدزاده 1394-02-09 07:49
    با سلام
    بهتر است همه ما ظرفیت انتقاد را داشته باشیم.
    اولاً بهتر است هر مقاله ای در سایت فدراسیون درج نشود و تیمی از کارشناسان و خبرگان بر کیفیت مقالات نظارت داشته باشند. برخی از مقالات واقعاً از نظر کیفیت ضعیف است.
    ثانیاً اینکه هر فردی نظرش را در سایت درج کند هم صحیح نیست و باید نظرات پس از بررسی در سایت نمایش داده شوند. چون به نظر بنده برخی نظرات مغرضانه و به دور از نقد علمی منصفانه است.
    ثالثاً محققان محترم هم بهتر است ظرفیت نقد پذیری خود را بالاتر ببرند. این جوابی که آقای دکتر به آقای بزرگی دادند اصلاً در شأن ایشان نیست. به هر حال آقای بزرگی هم نظر خود را گفتند و باید نظرات مخالف را گوش کرد.

    ارادتمند
    یک دوستدار و عاشق جودو و عاشق همدلی جودوکاران
  • مسعود اردبیل 1394-01-21 05:06
    استاد ارجمند سلام
    بنده بعنوان یک فرهنگی و مربی جودو، گسترش جودو را بعنوان ورزش اجتماعی و همگانی و تاثیرات و نقش آن را در بالا بردن توان اخلاقی و اجتماعی و سایر اثرات آن مفید میدانم و میبایست با ارائه برنامه ای هدف دار در این مسیر گام برداشت. ار مطالب ارزنده جنابعالی تشکر میکنم.
  • نصیری 1394-01-20 05:26
    با سلام .شما که تا این حد از جامعه ی جودو مطلع هستید چرا مطلبی که کاربردی باشد نمی نویسید آقای بزرگی؟!!! در سی سال گذشته در جودوی ایران خیلی اتفاقات افتاده که از آن بی خبرید. بنده همواره با جودوکارانی از مناطق جرم خیز در مسابقات و اردوهای تیم ملی بوده ام. ما حتی چندین نفر قهرمان در سطح تیم ملی داشته ایم که در درگیری ها کشته شده اند. در ضمن، ما دو نوع تحقیق داریم: تحقیق نظری و تحقیق عملی. این تحقیق، یک تحقیق نظری است و هدف این تحقیق نظری افزایش دانش جودوکاران و مربیان می باشد.
  • بزرگی 1394-01-18 16:40
    با سلام
    به نظر میرسد این مطلب هیچ ربطی به جامعه جودو ایران ندارد و نمی تواند برای ما کاربردی باشد. چون شرایط و اوضاع کشور ما خیلی با بقیه جاها فرق می کند.
  • 1 1394-01-17 07:15
    جناب آقای دکتر نصیری عزیز و محترم:متاسفانه تو کشور ما بدلیل بالا بودن هزینه های ورزشی کسی علاقه مند به جودو و ورزش نیست،این در صورتی است که بسیاری از مربیان ما به هیچ وجه چشم داشتی به درآمد ماهیانه کلاسشان ندارند و فقط از سر ذوق و علاقه است که سر کلاس حاضر میشن و حتی بعضی از مربی ها مانند یک پدر برای متربی شون هستند،تا زمانی که ورزش رایگان نشه وقوع امر بزه و بزه دیده مسئله ایست غیر قابل انکار،با زهم قدر دان مربیانی باید باشیم که با این وضعیت در امر پیشگیری از وقوع جرم تمام سعی و تلاششون رو دارند میکنن.
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • امام جعفر صادق(ع): هرکس که در مورد خود، رعایت انصاف نماید، به داورى دیگران پذیرفته شود.

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی