مطالب آموزشی

1393-10-27 11:29
چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟/  آیا جودوکاران نیاز به کار با وزنه دارند؟

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، دکتر عبدالله آراسته، دوازدهمين قسمت از مجموعه مقالات آموزشی چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟ با نام " آیا جودوکاران نیاز به کار با وزنه دارند" راارائه دادند که در ذیل می خوانیم.  

 

در دهه 1980 این سؤال که «چه وزنه‌ای می‌توانید بزنید؟» باشگاه‌های کلیه نقاط دنیا را پر کرده بود و تفکر غالب ورزشکاران این بود که این سؤال بسیار مهمی است و هر ورزشکاری که بتواند وزنه بیشتری بزند نشان از قدرت بدنی بالای وی و توانمندی بیشتر اوست. امروزه دیگر گرایش به شنیدن این سؤال به مانند گذشته فراگیر نیست، چرا که بدنسازان و ورزشکاران دریافته‌اند که این فاکتور درواقع یک فاکتور ضعیف از قدرت است و برای بسیاری از رشته‌های ورزشی اصلاً نمی‌تواند ملاک مناسبی برای رده‌بندی ورزشکاران باشد؛ یعنی نمی‌توان گفت هر ورزشکاری که وزنه بیشتری می‌زند پس قوی‌تر است و در مسابقات قطعاً عملکرد بهتری خواهد داشت. گرچه ممکن است این مورد به‌عنوان معیاری ضعیف از قدرت مطرح باشد، هنوز تمرین خوبی برای جودوکاران و بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر که به‌نوعی قدرت در آنها عامل مهمی به شمار می‌رود، محسوب می‌شود.

 

اهداف وزنه زدن عمدتاً شامل سینه‌ها، عضلات دلتوئیدی مقابل، عضلات سه سر و فعال کردن بسیاری از عضلات اصلی و مهم بدن است (بویژه زمانی که وزنه سنگینی را بلند می‌کنید.)

 

زمانی که رقابت نموده و تمرین می‌کنید به‌صورت مستمر در جستجوی واکنشی از سوی حریف خود هستیم. این واکنشی است که برای واژگونی حریف یا پرتاب وی مورد استفاده قرار می‌دهیم. ما واکنش را به‌صورت‌های مختلفی انجام می‌دهیم. می‌توانیم به‌صورت استفاده از فنون ترکیبی، به هم زدن حالت ایستایی حریف، استفاده از روش‌های کنترل مسابقه و استفاده از پا به منظور ایجاد واکنش‌های مدنظر خود در بدن حریف حمله کنیم.

 

همچنین می‌توانیم حریف خود را هل داده یا بکشیم. باید احساس کنیم که چگونه آنها (حریفان) واکنش نشان داده و طبق آن خود را تنظیم می‌کنند. بنا به تجربه، کشش بیشتر حریف باعث ایجاد واکنش بزرگ‌تری در وی شده و با آن کار بیشتری را می‌توان صورت داد. اگر کشش ضعیفی داشته باشیم حریف ما میزان حرکت بدنی مناسبی در اختیار ما قرار نمی‌دهد تا کار خوبی را بتوانیم با آن صورت دهیم.

 

می‌دانیم زمانی که حریف خود را می‌کشیم دقیقاً از عضلاتی که در هنگام وزنه زدن بهره می‌گیریم، استفاده نمی‌کنیم اما از مچ‌های دست خود و نیز موقعیت تشک و حرکات پا استفاده می‌نماییم.

 

چه نوعی از تمرینات وزنه را باید انجام دهیم؟

یک گرفتن (گاردگیری) گسترده و باز مستلزم آن است که جودوکار گرفتنش به‌طور تقریبی بیش از عرض شانه حریف باشد. این هدف علاوه بر درگیر شدن عضلات سرسینه خواه‌ناخواه عضلات دلتوئیدی و سه سر را نیز درگیر می‌کند. گرچه، به سبب گارد گسترده و باز ممکن است شما مستعد آسیب‌دیدگی‌های شانه گردید.

 

یک گارد بسته مستلزم آن است که جودوکار گارد بسیار بسته‌ای روی ناحیه یقه حریف داشته باشد، بسته‌تر نسبت به گارد هم‌عرض شانه. گارد بسته موجب وارد آمدن نیرو به عضلات دلتوئید و سه سر جلویی شده و مقدار نیروی به‌کاررفته از جانب عضلات سرسینه را کاهش می‌دهد. این شکل خوبی از پرس وزنه برای جودو است اما به دلیل چنین گارد بسته‌ای مفاصل آرنج تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته که می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی‌های جدی در ناحیه تاندون‌ها شود.

 

به نظر من گارد با عرض شانه، بهترین حالت پرس سینه در جودوکاران است. این بدین دلیل است که یک گارد عرض شانه نه‌تنها عرضی برابر با حریف شما دارد بلکه نیروی موردنیاز برای کار با حریف را بین سه دسته عضلات تقسیم می‌کند؛ بنابراین سینه، سه سر و شانه‌ها با شدت یکسانی عمل می‌کنند که به مفهوم اجتناب از عدم تعادل عضلانی است.

 

در خاتمه اعتقاد دارم که بهترین ترکیب برای انجام دادن گارد عرض شانه حرکت پرس سینه است. جودوکاران نباید این وزنه زدن اساسی را فراموش نمایند و باید در اکثر برنامه‌های تمرینی آن را بگنجانند. این به دلیل این واقعیت است که این حرکت نه‌تنها توان و قدرت بالاتنه را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد، بلکه در انجام واکنش‌های مناسب و قوی‌تر نسبت به حرکات حریف نیز کمک بسزایی می‌کند. انجام واکنش قوی‌تر و سریع‌تر نسبت به حرکات حریف شانس شما را برای اجرای پرتاب‌های قوی و درنهایت ایپون کردن وی افزایش خواهد داد.

 

 

 

نظرات

  • محمدیان 1393-10-29 09:05
    بسیار عالی. بنده مقالات این استاد ارجمند را از ابتدا دنبال می کنم. واقعاً با بیانی شیوا و رسا مطالب اساسی جودو را خیلی ساده و در عین حال دقیق توضیح می دهند. البته نه اینکه هیچ نقدی بر نوشته های ایشان وارد نباشد. ولی در مجموع به عنوان مقالاتی که با بیانی ساده مطالب کاربردی رشته جودو را توضیح می دهند، به نظر بنده بسیار کم نظیر و عالی است.
    انشاءالله که از این دست نوشتجات در جامعه جودو و در کل رشته های ورزشی میهن عزیزمان روز به روز بیشتر شود تا شاهد تعالی ورزش در کشور باشیم. از سایت فدراسیون هم به دلیل استفاده از نظرات این اساتید بزرگوار و درج نظرات ایشان نهایت تشکر و امتنان را دارم و امیدوارم که این همکاری همچنان تداوم یابد.
  • حسینی 1393-10-27 23:12
    بسیار ساده و کاربردی بود. از سایت محترم فدراسیون بابت درج مقالات کاربردی، ساده و در عین حال بسیار اساسی تشکر می کنیم.
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • امام محمد باقر(ع): دعاي انسان پشت سر برادر ديني اش ، نزديكترين و سريعترين دعا به اجابت است

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی