مطالب آموزشی

1393-09-27 18:57
چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟ / شش نکته مهم درباره آمادگی جسمانی

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش؛  دکتر عبدالله آراسته، دهمين قسمت از مجموعه مقالات آموزشی چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟ با نام "شش نکته مهم درباره آمادگی جسمانی" را  برای استفاده علاقمندان به این رشته ورزشی ارائه دادند.

 

رویکردهای بسیار و استراتژی‌های مختلفی برای تمرینات جودو وجود دارد. در این مقاله به‌طور مختصر درباره 6 نکته اشاره می‌کنیم که به میزان زیادی قدرت، تناسب‌اندام و توان شما را برای جودو افزایش می‌دهند. وقتی تمرین جودو را انجام می‌دهید مهم است که برنامه مشخصی برای قدرت (آمادگی جسمانی به مفهوم عام کلمه) و تناسب‌اندام خود داشته باشید. این مورد شما را قادر خواهد ساخت که از جلسات تمرینی خود بهره‌برداری بیشتری کنید.

  1. بالا رفتن از طناب یکی از بهترین تمرینات قدرتی است که می‌توان برای جودو (و نیز سایر رشته‌های ورزشی نظیر کشتی و امثالهم) انجام داد. بالا رفتن از طناب مستلزم آن است که شما تقریباً از کلیه عضلات بالاتنه خود شامل عضلاتی که مربوط به گاردگیری قدرتی است، ساعدها، عضلات پشت و عضلات بازوها استفاده کنید. بیشتر جودوکاران دارای رتبه جهانی به‌طور منظم تمرین بالا رفتن از طناب را انجام داده و این تمرین جزیی از برنامه‌های قدرتی آنهاست.

  2. قدرت عملکردی (Functional strength) برای جودو خارق‌العاده است و بسیار کاربرد دارد. آیا تابه‌حال با افرادی مبارزه نموده‌اید که در محل تمرین واقعاً ضعیف بوده، ولی در مبارزه قدرتی فوق‌العاده دارند. این افراد اصطلاحاً گفته می‌شود که دارای قدرت عملکردی هستند. تمرینات قدرت عملکردی شامل بلند کردن و جابجایی اشیایی نظیر کیسه‌های شنی، ظرف‌های آب و سنگ‌ها به صورتی خاص (و در مسافتی معین) است.

  3. این بسیار مهم و تعیین‌کننده است که به یاد داشته باشید شما یک بدن‌ساز (یا زیبایی‌اندام کار) نیستید، بلکه یک جودوکار هستید. بنابراین، مهم است که برنامه تمرینی تهیه‌شده برای تمرینات هنر اصیل جودو و در راستای جودوکار بودن برای خود داشته باشید، نه یک برنامه بدن‌سازی صرف آن‌طور که بدن‌سازان دارند. بسیاری از مراکز تناسب‌انداممربیانی را استخدام می‌کنند که به میزان زیادی روی یک فرم تمرینی تأکید نموده و برخی اوقات این مربیان نمی‌توانند خارج از آن چارچوب فکر کنند (مثلاً وقتی صحبت از برنامه بدن‌سازی به میان می‌آید ایده‌آلی شبیه آرنولد برای خود تصور نموده و برای کلیه ورزشکاران صرف‌نظر از نوع رشته ورزشی و توانایی خاصی که ورزشکار باید طبق آن رشته داشته باشد، برای وی برنامه‌ریزیمی‌کنند). تلاش کنید تا مربی بدن‌سازی را برای خود بیابید که دانشی در مورد هنرهای رزمی درگیرانه نظیر جودو داشته باشد و بتواند برنامه ویژه‌ای برای جودو به شما بدهد.

  4. بار اضافی پیش‌رونده (progressive overload) یکی از مبانی اصلی کارهای قدرتی بوده و آمادگی جسمانی است. آن به‌سادگی بدین معنی است که باید عضلات خود را در یک جهت خاص یا جهت دیگر مورد اضافه بار قرار دهید. اگر این کار را انجام ندهید، قدرت عضلانی شما افزایش نخواهد یافت. مثال‌هایی از این مورد که ممکن است تغییر دهید عبارتند از وزنی که لیفت می‌کنید، کوتاه کردن زمان استراحت یا افزایش مدت زمان تمرینات.

  5. اطمینان یابید که آموزش شما تنها شامل جنبه‌های قوی بدن شما نمی‌گردد، بلکه جنبه‌های ضعف آن را نیز شامل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر نه‌تنها طی تمرینات و برنامه تمرینی که برای خود طراحی می‌کنید جنبه‌های قوت بدن خود را تقویت کنید، بلکه باید با کار بر روی نقاط ضعف خود آنها را تا حد ممکن از بین ببرید. اکیداً توصیه می‌کنم که یک چک کامل از بدن خود و نقاط قوت و ضعف آن توسط یک فیزیوتراپیست مجرب انجام دهید. این در تعیین جراحات بالقوه و نیز نقاطی که نیاز به بهبود دارند کمک خواهد نمود.

  6. همانند بیشتر چیزها، به‌منظور بهبود باید آن را به صورتی معین و منظم انجام دهید. خواه دارای عضلات ضعیف و لاغری، وزن پایین یا فردی قوی‌تر باشید، تنها راهی که برایتان وجود دارد وجود یک رویه منظم، منطقی و گام‌به‌گام است. به‌طور مداوم به باشگاه رفته و نیز تمرینات جودو خود را به صورتی مستمر و منظم انجام دهید که مطمئناً نتیجه‌ای جز بهبود و پیشرفت برایتان به ارمغان نمی‌آورد.  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

نظرات

  • حسین حیدری 1393-10-18 00:49
    سلام آقای دکتر آراسته از زحمات شما بسیار ممنونیم مقالات شما بسیار مفید و راه کشااست امیدواریم آقای دکتر امثال شما که درکنار جودوهستند مثل شما برای رشد و توسعه این ورزش زیبا و گسترده و عمیق قدم به میدان گذاشته حداقل دین خود را به جامعه ادا نمایند. اما جناب آراسته مشکل اینجاست که ما شناختمان از جودوسطحی و بسیار ناکافی است . و گمانمان که همین چند تکنیک جودو است .ما از جودو فقط نیمه این کلمه (دو)یعنی تکنیک و تاکتیک را میشناسیم و فقط روی آن بحث میکنیم در صورتی که اساس این ورزش نیمه اول آن (جو) روش و شیوه است که تاکنون کسی به آن نپرداخته است . که آن هم یک کار گروهی بسیار عظیم را می طلبد امید است فدراسیون کارگروه تخصصی برای این کار در نظر بگیرد.
    مثلا یک تکنیک تا چند پرتاب میتواند داشته باشد .منظور ما انواع پرتاب از یک تکنیک نیست .مثلا تکنیک a سوناگه چند پرتاب دارد.
  • عباسی 1393-10-03 09:20
    مقاله بسیار خوبی بود. خیلی خیلی ممنون از سایت فدراسیون بابت درج مقالات متنوع از اساتید محترم و تشکر از کلیه اساتیدی که به مصداق «زکات العلم نشره» دانش و تجربه جودوی خود را در اختیار ما جوانان می گذارند.
  • ترابی 1393-09-27 21:54
    با سلام و عرض ادب
    متن روان و جالبی بود و به طور ساده و سلیس اصول مهم بدنسازی در جودو را بیان می نمود. با تشکر از مسئولین محترم سایت و کلیه اساتید محترمی که تجربیات و دانش خود را در اختیار جامعه جودو قرار می دهند.
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • امام محمد باقر(ع): دعاي انسان پشت سر برادر ديني اش ، نزديكترين و سريعترين دعا به اجابت است

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی