مطالب آموزشی

1393-08-17 15:51
چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟ 7  نکته برای بهبود مبارزه جودو

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش ، دکتر عبدالله آراسته،پنجمين قسمت از مجموعه مقالات آموزشی چگونه جودو خود را ارتقا دهیم؟ با نام "هفت نکته برای بهبود مبارزه جودو " برای استفاده علاقمندان به این رشته ورزشی ارائه داد.

 

جودو ورزش/ هنر دشواری است و ما برخی اوقات در حالت انجام تمرینات مشابه با افراد مشابه و در محل‌های مشابه گیر می‌کنیم. یعنی برخی اوقات نحوه انجام تمرینات به گونه‌ای است که یکنواختی در کلیه حالات تمرینی موج می‌زند. این اصلاً چیز جالبی نیست و رفته رفته موجب کاهش انگیزش و خبرگی در کار می‌شود. به منظور ادامه دادن توسعه و بهبود مهارت‌های خود ضروری است که به طور مستمر از تمرینات خود بازخورد داشته باشید و نکات مثبت و منفی هر جلسه تمرینی را برای خود گوشزد نمایید (به عبارت دیگر دچار یکنواختی در تمرینات و تمرین‌مردگی نشوید).

 

بهبود مستمر یکی از اصول اساسی مدیریت نوین محسوب می‌شود که در زمینه جودو و هر فعالیت انفرادی در زندگی نیز قابل کاربرد است و یکی از ارکان ارتقاء بهره‌وری محسوب می‌شود. اساس آن بر این فلسفه است که انسان می‌تواند هر کاری را بهتر و کامل‌تر از دفعات قبلی انجام دهد و با تلاش می‌تواند نقاط قوت خود را تقویت نموده و نقاط ضعف خود را ارتقا دهد. در واقع، بهبود مستمر یک فرآیند و یا ابزار بهبود بهره‌وری است که قصد دارد یک رشد ثابت و سازگار و بهبود در تمامی قسمت‌های یک فرآیند و یا فرآیندها ایجاد کند. بهبود مستمر پایداری فرآیند و امکان بهبود آن را در آینده تضمین می‌کند.

 

اینجا 7 نکته را بیان می‌کنم که اعتقاد دارم در بازخورد نسبت به خود (خوداندیشی) و نیز بهبود مستمر در جودو می‌تواند به شما کمک نماید.

 

1-    اصل اساسی جودو کانو را به خاطر بسپارید، یعنی اصل حداکثر کارایی، حداقل تلاش که در مقاله قبلی نیز بدان اشاره شد. در حالی که در تمرینات تلاش ندارید که حداکثر نیروی خود را در مقابل حریف خود به کار برید و با تنها استفاده از زور حریف خود را بزنید، اما از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌کنید. بسیار مشکل است که حریف خود را بدون تلاش قابل ملاحظه پرتاب کنید. آن لحظات را به خاطر بسپارید و تلاش نمایید که آن حالات- یعنی اجرای فنون با حداقل تلاش و حداکثر کارایی- را به دفعات بسیار در طول هفته انجام دهید.

 

2-    شمارنده‌ها (تابلوی امتیازات و زمان‌سنج) دارایی بزرگی طی رندوری و شیایی هستند. اگر به آنها طی مسابقه اتکا کنید، ممکن است دریابید که یک حریف هوشیار از این واقعیت که شما یک بازیکن منتظر (وقت کش) و تدافعی هستید (و تنها در پی این هستید که ببینید حریفتان چه حمله ای می‌کند و سپس عکس‌العمل نشان دهید) بهره‌برداری می‌کند و ممکن است به دفعات اخطار بگیرید. بنابراین مهم است که خودتان نیز حمله داشته باشید. شمارنده‌ها مهم هستند اما به آنها به عنوان تنها گزینه حمله خود اتکا نکنید.

 

3-    گاردهای مختلف دارایی بزرگی طی رندوری و شیایی هستند. اگر کل مسابقه جودو شما بر مبنای یک گارد باشد (برای مثال گرفتن برگردان یقه و سرآستین) و حریف شما آن گارد را خنثی کند، ممکن است دریابید که در واقع هیچ برنامه‌ای برای مسابقه ندارید. بنابراین، مهم است که با گاردهای مختلف آشنایی داشته باشید.

 

4-    اگر شما در زمینه جودو دچار تمرین زدگی شده‌اید، می‌توانید به طور موقت رشته دیگری را برای تمرین به مدتی محدود در نظر بگیرید (مثلاً جوجیتسو برزیلی). شما ممکن است برخی چیزها را یاد بگیرید که می‌تواند برای مسابقه جودو شما کاربرد داشته باشد. مشغول رشته بوکس شوید یا حتی به یک کلاس آیکیدو بروید. شما ممکن است اصول اساسی بسیاری شامل زوایا، قفل مفاصل و غیره را بیاموزید.

 

5-    در باشگاه‌های مختلفی تمرین کنید. زمانی که شما در باشگاه‌های مختلف تمرین می‌کنید نه تنها از حوزه راحتی و آسودگی خود بیرون می‌آیید، بلکه با سبک‌های مربیگری و دستورات مربیان مختلف دیگری مواجه خواهید شد. شما ممکن است با مواردی مواجه شوید که مربی شما به دلایلی بدان نپرداخته است ( به مصداق همه چیز را همگان دانند).

 

6-    پس از رفع جراحت تمرینات خود را پی بگیرید. اگر در تمرین مجروح شده و یا دچار آسیب شدید، ضرری ندارد که جلسه‌ای را از دست بدهید. می‌توانید به جلسه تمرین بروید و تنها نظاره‌گر باشید. از بیرون تاتامی روند تمرینات را ببینید یا لباس خود را پوشیده و با برخی افراد دارای درجات یا سنین پایین‌تر تمرین کنید. شما ممکن است نخواهید به باشگاه بروید مگر آنکه تحت فشار شرکت در تعدادی از جلسات نرمش‌های کششی مانند یوگا یا پیلاتس قرار گیرید.

 

7-    با جودوکارانی که از شما بهتر هستند تمرین کنید. این به شما در توسعه کلیه جنبه‌های مبارزه جودو کمک خواهد نمود. تنها موجب تمرکز بیشتر شما نمی‌شوند بلکه همانند آن است که شما از بازی شطرنج فردی که اندکی بهتر از شما است لذت خواهید برد.

 

نظرات

  • محمد 1393-10-04 18:37
    نکات مهم لابلای نکات کمتر مهم گم است از لینک های در ادامه مطلب استفاد کنید
  • اسماعيل نورايى 1393-08-18 13:29
    با سلام و درود
    از مطالب خوب و کاربردي شما عزىزان کمال تشکر را دارم
  • مرادی 1393-08-17 21:11
    با سلام و عرض ادب
    مطلب بسیار خواندنی و جالبی بود. با تشکر از مقالات ارزشمندی که در سایت قرار می دهید.
ثبت نظر جدید

سخن رئیس فدراسیون

سخن روز

  • هفته وحدت گرامی باد

پربازدیدترین اخبار

برنامه های پیش روی داخلی

برنامه های پیش روی خارجی